Sunday, March 8, 2009

keyakinan diri

salam sume..fuhh dah lame aku xmengeluarkan secebis idea dlm blog aku ni..dengan penuh semangat aku membuke laptop ni dengan harapan dapat la aku mengciptakan satu artikel lg...huhu..so skrg aku nk bercakap tentang KEYAKINAN DIRI...aku tau sume org mempunyai keyakinan diri tetapi x sume tahap keyakinan diri kite same..xsume manusia dalam dunia ni sempurna so masing2 mempunyai kelebihan & kelemahan...aku akui level confident aku xla tinggi sgt tetapi aku percaya dengan smgt dan kekuatan yg ade dlm diri aku ni sedikit sebanyak dpt membantu aku menaikkan tahap keyakinan ku ini...aku tahu rmai org di luar sne kurang yakin pada diri mereka sndiri. aku xtau la kenapa diaorg ni bersikap sedemikian...adakah disebabkn faktor fizikal??cthnye..rupe kurang cntik,kecacatan fizikal atau pon kehidupan yg sengkek,dlm erti kate lain xde duit la tu...heheheh...bg aku tu bkn masalahnye...knape harus kite bandingkan diri kite dgn org yg lebih sempurna drpd kite.....cube bandingkan dengan org yg jauh lebih teruk drpd kite...dari situ akan timbulnye sifat yakin pada diri sendiri utk memajukan diri selangkah kehadapan..utk pengetahuan korang sume keyakinan diri sgt penting tau...samaada korang sume berada dalam alam pembelajaran mahupun di alam pekerjaan...ni mengikut pengalaman aku la...mase aku blajo dlu2 aku lgsg xde sifat yakin pada diri sendiri,nk bt presentation pon malu2 je..tapi sekarang dah lain aku skrg dh berada di alam pekerjaan,aku dapat rasekan tahap keyakinan aku semakin bertambah..ni maybe disebabkan faktor pesekitaran jgk..setiap ari aku akan berjumpa n bersemuka dengan pelbagai org(staff,vendor and org bank)..dengan ini sifat malu aku akan semakin tipis dari hari ke hari....so pada kengkwn aku sume aku harap korang sume yakin pada diri sendiri,pedulikan ape org len nk ckp...yg penting kite ttp kite dan x kan bertukar mjadi org len...k la,stakat ni dulu dari aku..chaw...

3 comments:

  1. Ayam berkokok di dalam kolah
    yakin diri konon.. bleh blah.. hahaha..

    ReplyDelete
  2. Keyakinan diri timbul dari kesedaran minda untuk berubah menjadi lebi baik dari semalam. Keyakinan diri timbul hasil anjakan paradigma ke arah muhasabah diri. Keyakinan diri terhasil bekal daripada keinginan memperbaiki kelemahan dan kekurangan. Keyakinan diri adalah iltizam menjana kecemerlangan dunia & akhirat . . .

    ReplyDelete
  3. perghh andy.. ganas siut..
    kesian mamat ni bro... kasik can skit...
    aku sokong ko berry... walaupun antara korang nih, aku yg paling ensem tapi aku mempunyai keyakinan yg tinggi untuk mengatakan aku ensem.. hehehe...

    ReplyDelete